Status fra Kolsås Skisenter

2020-11-30

Kolsås bakken er i år bedre forberedt enn noen gang, og når kulden endelig kommer litt ut i desember så er vi klare for rask og effektiv produksjon av snø. Vi vil starte med å legge snø i mygghenget og knøttebakken, og så fortsette oppover.

Det er mange forhold som skal klaffe for at snøproduksjonen skal være effektiv og økonomisk. Det er sjeldent noen vits å starte produksjon i 1-2 dager hvis langtidsvarselet tilsier regn og varmegrader uken etter, da blir det fort veldig dyrt for lite snø. I helgen har vi fått testet anlegget, og alt ser bra ut. Vi er avhengige av noen dager med skikkelig kulde (helst -6 eller kaldere) i desember for å kunne åpne bakken i romjulen eller tidlig januar.

Som forberedelser til årets sesong har Kolsåsbakken gjort følgende:

Automatisering og kjøletårn

Kolsåsbakken henter vann fra Steinstjernet og ved kjøp av kommunalt vann. Vi har i alle år slitt med at vårt vann er varmere enn vannet som Kirkerud / Krydsby tar fra Lomma. For å bøte på dette, har vi nå investert i kjøletårn som blir installert i disse dager. Fra og med neste uke vil vi ha kaldt vann som holder perfekt temperatur for snøproduksjon.

Snøproduksjonen er nå også mer automatisert som reduserer driftskostnader og arbeidstimer, og som gjør oss mer fleksible på start / stopp av produksjon.

Snøproduksjon

Stort sett alle lanser, vifter etc. er vedlikeholdt og står klare. Dyser er renset og riktig dyser står på i forhold til mildt vær. Vi har også fått låne fire mobile lanser fra Fossumtunet som vil bli brukt blant annet i heistraseen.

Lys

Nye sterkere lyskilder er installert i hovedbakken, merkbart mye bedre lys nå.

Annet

Preppemaskiner er vedlikeholdt og klare til innsats. Bakke og heistraseer er ryddet. Mygghenget har fått ny girkasse, båndet i Knøttebakken er vedlikeholdt og klart, heisene K1 og K2 er godkjente for innsats.

Sesongkortsalget

Nå som snøen kommer og sesongen snart starter, håper vi at alle støtter opp om driften av Kolsåsbakken. VI er avhengige av salg av sesongkort for å gi alle gode opplevelser i bakken vår.

STØTT OPP OM KOLSÅSBAKKEN og kjøp rabaterte sesongkort i dag. Rabatten på sesong og familiepakke går frem til 15. desember klokken 23.59.